250 mini quad bouwen

Om concreet tot goede onderdelen te komen heb ik jullie hulp nodig. Het gaat in eerste instantie om de quad zelf, FPV onderdelen/apparatuur komt later.
Wat heb ik nodig:

Frame: ZMR250
PDB: PDB
Motors: DYS BE1806 2300KV
ESC: Dys SN20A
Flight controller: Naze32
Batterij:Lipo 1600mAh 3S + Lader
Remote: FrSky Taranis X9D - D4R-II ontvanger
Props: Gemfan 5040/5030

Extra’s: (Boodschappenlijstje) Heat shrink - Nog meer heat shrink - Battery plug - Wire 16awg - Tin - Programming tool - Battery strap

In deze eerste post vul ik de onderdelen in. Het eerste opzetje heb ik wel, maar er missen nog wat onderdelen. Mis ik nog iets anders?

Lipo 1300mah 45-90C erbij en je kan los

Top. Ik heb ook nog een remote receiver nodig. Maar ik weet niet welke het beste bij de 9X past?
En wat voor oplader past er bij z’n Lipo batterij?

Bij de 9X zit als t goed is al 1 ontvanger.
Losse ontvangers zijn via hobbyking gewoon te koop.

Als acculader een 50watt lipo lader nemen die gebalanceerd kan laden

Top, dan zijn we er uit. Of is er nog iemand die verbeteringen wil doorvoeren… :wink:

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__39437__Afro_ESC_USB_Programming_Tool.html

Hiermee kan je je ESC’s van BLheli firmware voorzien.
Gaat een stuk soepeler vliegen daarmee.

En deze is handig als ie verstoppertje aan het spelen is:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__14521__HobbyKing_174_Discovery_Buzzer.html

Bestel meteen de Diatone PDB van Banggood mee. Kost je maar 5 euro en werkt veel netter. Kan zijn dat de gaten niet helemaal overeen komen van wat ik hoor, maar dat is bij te werken. Frame van Surveilzone zou wel moeten passen op de PDB. Anders moet je nog een mini PDB aanschaffen.

En koop inderdaad een goeie lader, anders duurt het laden erg lang.

PDB :wink:

Die heb ik ook, moet je wel de buzzer van de printplaat los solderen en er weer twee draden aan solderen. In deze setup werkt hij namelijk niet, werkt via signaal of zoiets.

Deze kun je trouwens ook niet genoeg hebben. http://flyduino.net/8-pcs-female-to-female-1Pin-Servocable-10cm

Dan heb je denk ik een defecte gehad…
Degene die ik heb (stuk of 5) prik je in een vrij kanaal waar een schakelaar aan gekoppelt is en dan zou ie gewoon moeten werken:

Als ik een nieuwe ZMR zou bouwen, komt er gelijk een PDB met alles op en aan (5v, 12v, doorvoer voor alle draden…)
Dit vrij recent PDB bordje voor de ZMR heeft het allemaal.

Kan natuurlijk allemaal stuk en als je beetje handig bent met de soldeerbout kan je dit ook mooi oplossen met de 16 AWG draad die Freakert voorstelt. (en alweer goedkoper!)

[member=141]Freakert[/member] , kan dat ook met PPM?

Weet ik niet precies. Niet plug en play iig.
Voor PPM word vaak een losse piezo buzzer gebruikt.

Als ze nu eens zouden maken dat je op je niet gebruikte motor outputs gewoon je aux channels als output zou kunnen zetten was het wel mogelijk.

Dus met PPM (1 3-aderige seriële kabel tussen ontvanger en flight controler Naze32, niet mogelijk met alle ontvangers!!!) kan je wel een 5V buzzer (enkel buzzer, zonder printje of signaalkabeltje) rechtstreeks aan je FC koppelen en dit in de instellingen van de FC zo instellen dat je de buzzer ook kan laten piepen.

Als je werkt met PWM, moet je alle 5 kanalen van de ontvanger verbinden met je FC en kan je een extra discovery buzzer (met een signaaldraad) op kanaal 6 plaatsen.

Voel je de spanning al Sander :wink: (dat maakt de hobby zo leuk)

Erwin

Klopt, via PPM komt de buzzer op de buzzer uitgang van de Naze32 en kan je via de Modes tab de buzzer aan een AUX kanaal koppelen.

Via PWM gewoon bij op de ontvanger prikken op een vrij kanaal en daar een schakelaar aan toewijzen.

Snap er niks van. Daarom, laten we maar makkelijk beginnen, ik soldeer alles aan elkaar.
Kun je met de 9X remote ook de batterij voltage zien? Want als de batterij op is, wat doe de quad dan?

Inhoud van je Accu kan je op verschillende manieren bijhouden.

Je kan een Lipo buzzer gebruiken. Deze sluit je aan op de balanceerkabel aan je lipo en die begint keihard te piepen als je lipo leeg is.

Je kan de voltage Monitor van de Naze32 gebruiken. Hier moet dan wel een losse Piezo buzzer op aangesloten zijn.

Je kan een timer op je zender aanzetten. Deze geeft na een vooraf ingestelde tijd een aantal piepjes.

Of je kan via telemetry het voltage naar je zender sturen zodat je die daarop af kan lezen.

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/_42757__HobbyKing_8482_Cell_Checker_with_Low_Voltage_Alarm_2S_8S_EU_Warehouse.html

Gebruik altijd deze instelbare lipo checker op m’n quad. Stel hem in op 3,6 volt, zodat de lipo niet tot het uiterste moet werken…
Is enkel een extra veiligheid, gebruik ook steeds de timer op mijn zender.

3,6v is nog vrij hoog waardoor ie wat vroeg afgaat. Zelf zet ik ze altijd op 3,5v.

Precies zo heb ik het aangesloten. Buzzer op de Buzzer uitgang van de Naze. 2 draadjes dus, i.p.v. 3…
Of je koopt een losse buzzer bij Conrad of zo, of je soldeert de buzzer los van de printplaat van die van Hobbyking. 2 draden eraan en klaar. Stelt niets voor. Wanneer hij aangesloten is op de Naze kun je hem koppelen aan een schakelaar van de TX zodat je hem kunt activeren als je de quad kwijt bent. Wanneer je ook de Vbat van de Naze hebt aangesloten, gebruik je dezelfde buzzer ook als Low Voltage Alarm. Makkelijker kan niet. Een simpele buzzer voor meerder taken. Dan is zo’n los Lipo alarm nergens voor nodig.

Zoals je ziet Sander, je kunt allerlei kanten op.