250 fpv diy kit

Hallo allen,

Ik wil graag een 250 fpv samenstellen of 1 kant en klare kopen. Zo kom ik bijv Eachine 250 DIY kit tegen voor rond 100 Euro maar dan is hij nog niet helemaal compleet. Omdat ik er nog niet helemaal in thuis ben weet ik ook niet welke onderdelen je het beste erbij moet nemen.
Bijv een transmitter met evt fpv scherm, gps ontvanger etc.
Ik ben wel handig met solderen en het leek me wel leuk om er 1 te bouwen. Ik weet niet of het prijstechnisch ook veel scheelt, want hij kost wel 100 euro maar er komt wel 1 en ander bij. En complete sets kosten meteen paar honderd euro’s.
Ik heb een mini drone dus ben wel een beginner. Ik wil mijn volgende drone kopen en de meeste drones vind ik net speelgoed-achtig van onder de 100 euro.

Kunnen jullie Eachine 250 of eventueel andere aanraden voor mij en hebben jullie enige tips en/of advies?
Ik zie volop drones en onderdelen maar weet dus niet goed welke onderdelen geschikt zijn en wat ik ervoor kwijt ben totaal.
Wat ik leuk zou vinden;
-hd filmen
-fpv (mogelijkheid)
-snel en goed handelbaar (stabiel en hold functie)
-evt met body zodat hij tegen een stootje kan
-accuduur
-brushless motors
-budget +/- 200-300euro
:slight_smile:

Bekijk de filmpjes van RCmodelreviews eens, hier bouwt hij een fpv-racer met middelmatige specs voor een leuke prijs:

Low-cost racing mini-quadcopter build: http://www.youtube.com/playlist?list=PLgHGpiWXS2eSYeceg736QSESW9mijzuhf

Hier heb ik een lijst gemaakt met alles wat je nodig hebt om te vliegen en daadwerkelijk FPV te racen.

https://www.walterkort.nl/fpv-drone-racing-boodschappenlijst-v2-lisam-dys/

Het is een set met kwalitatief goede budget spullen die je zelf leuk in elkaar kunt zetten.

Overigens ga ik binnenkort weer en nieuwe lijst samenstellen. Daarin komt o.a. de nieuwe (stevigere) motor van DYS, de krachtpatser SE2205. Morgen even verder tunen en review afmaken :slight_smile:

De kant en klare kits zou ik lekker laten voor wat ze zijn. Het is 't allemaal net niet. Verzamel zelf de interessante spulletje of kijk dan naar goede RTF alternatieven als de Vortex Pro of Vendetta.

In ieder geval hoop ik niet dat je de verwachting hebt dat je voor iets meer dan honderd euro kan racen, dat gaat 'm echt niet worden :grinning: :checkered_flag:

Veel succes met het verzamelen en we zien je nieuwe build graag terug op het forum :slight_smile:

Hoi Walter,

Bedankt voor je tips!
Ik ben wel benieuwd naar je nieuwe lijst :slight_smile:
De Vortex Pro of Vendetta is natuurlijk veel beter voor racing, alleen hangt daar ook een andere prijskaartje aan vast.
Ik heb nu de smaak te pakken en erg geïnspireerd met drones dus wil van mijn minidrone een stapje verder. De Vortex Pro of Vendetta is denk ik net teveel nu voor mij, qua prijs en stap(gevorderd).
Daarom zat ik te overwegen voor een eachine of walkera diy kit.
Ook Hubsan H501S vond ik leuk. Prijs: +/- 250 euro en best veel mogelijkheden. Maar een “racing” model of zelf in elkaar zetten lijkt me ook een leuke uitdaging en project voor mijzelf. Alleen moet ik echt een goede tutorial vinden en een lijstje hebben zoals jij die hebt gemaakt anders kom ik er echt niet uit.
Ik heb je lijstje gekeken en stiekem ben je dan ook paar honderd kwijt, zeker met de transmitter en fpv.

Zou je mij de eachine ook kunnen aanraden?

Is het makkelijk om deze up te graden met bijv gps en fpv voor een zachte prijsje? En hoe kan ik achter komen welke transmitter of onderdelen daarvoor geschikt zijn?

Succes met je nieuwe lijst!

Jup, stiekem kost deze hobby idd een hoop centen :slight_smile: En daarom is het ook wel goed om even die verschillen te zien én los te komen van de gedachte dat je voor ongeveer 250 euro mee kunt doen met FPV-racen. Heel eerlijk, dat gaat gewoon écht niet…neem alleen al het onvermijdelijke gegeven dat je gaat vliegen met wat groter er zwaarder materiaal en dus ook eenvoudiger dingen stuk gaat maken bij crashes. En aangezien je wilt vliegen, moet je het repareren en nieuwe onderdelen kopen :slight_smile:

En dan is er dus een groot verschil in kwaliteit, thrust me!

Hier vind je een beschrijving van de spullen die ik kocht toen ik begon en welke redenatie ik erbij had. Het was super tof om zo te beginnen. Een jaar later gebruik ik nog steeds spulletje hiervan…maar ben ook wel iets van acht quadcopters verder en heb door crashes en bouwen wel geleerd welke spulletjes uit China nou wel de moeite waard zijn en welke niet.

Bovendien zijn er nog een aantal aspecten waar je rekening mee moet houden als je een Kit of kant en klaar apparaat koopt

• Is het wel compleet? Besturing en FPV-gear ontbreken vaak
  • Is de besturing en FPV-gear wel toekomst bestendig/compatible met andere voertuigen (sloop je het voertuig, kun je dan een nieuwe kopen/bouwen en wel blijven besturen zonder nieuwe zender en ontvanger te hoeven kopen)
  • Is het eenvoudig om samen te vliegen met anderen. Regelmatig komen er mensen met walkera’s en eachines naar ons veldje de boel verstoren omdat zij niet hun zender en ontvanger af kunnen stemmen op het vermogen en frequenties die doorgaans gehanteerd worden bij races (laat staan bij race evenementen)
  • welke accu’s kun je gebruiken om leuk een middagje door te vliegen en niet weer naar huis te hoeven?

Begrijp me niet verkeerd; Met een walkera of eachine kun je ongetwijfeld plezier beleven maar denk wel voor korte termijn. Overigens heb ik zelf nooit zo’n ding gekocht.
En ik vind het hartstikke leuk dat meer mensen willen gaan vliegen en racen…en wil ook graag helpen…maar als wij aan het racen zijn en beginners komen onwetend met hun spullen bij ons veldje staan en knallen ons uit de lucht met verstorend materiaal…dan beleef ik er wat minder plezier aan :slight_smile: En laten we eerlijk zijn…samen vliegen is écht honderd keer leuker dan in je eentje!

Je hebt met deze reactie niet direct antwoord op je vraag, maar hopelijk geeft het je wel iets meer richting bij het verder zoeken. En stel gerust nog meer vragen op dit forum. Vergeet daarbij ook niet om andere verslagen en reacties op dit forum te lezen, er zijn namelijk een heuleboel gasten jou voor gegaan met precies dezelfde honger naar meer :stuck_out_tongue:

Waarom begin je niet met een basis van een gebruikte quad? Hierop forum staan aantal te koop voor niet al te veel geld. Zie bijvoorbeeld een quad staan van QuadRon voor weinig geld. (Geen aandelen) Prima onderdelen en leuk geprijsd. Geld gaat het toch kosten, dus zou in iets betere spullen investeren. Keuze genoeg om over na te denken.

Ben het volledig met [member=223]walterkort[/member] eens; 250 is echt geen budget om een racer mee te bouwen als je ook nog FPV gear en een transmitter moet kopen. De quad zal iets boven de 300 uitkomen, maar met een degelijke transmitter en FPV gear erbij kom je toch al snel aan zo’n 1000 euro als instapbedrag voor de hobby. Dit lijkt misschien veel, maar voor dat bedrag kan je echt geen DJI quad kopen, en daar zit dan nog niet eens FPV op!

De artikelen van walter geven goede uitleg en zijn een zeer goed startpunt. Ik kan de qav/lisam clone van [member=784]Youri[/member] (maxfpv) aanbevelen, die is iets sterker dan de meeste (4mm, weinig uitsparingen). Verder is besparen op de transmitter en fpv goggles niet het beste idee, je gaat later toch beter spul kopen dus goedkoop is duurkoop. Er is een goede reden dat je de meeste mensen met een Taranis en Fatshark Attitude/Dominator ziet vliegen, het is topspul en erg fijn in gebruik.

Lees je ook eens in op fpv-wiki (zie link in mijn footer).

Helemaal eens met Walter…

Er zijn wat leuk kits bij Nederlandse site die je eens zou kunnen bekijken.
https://www.multirotorparts.nl/sale/iflight-flycat-260-v1-fpv-racer-frame-kit.html
https://quadcoptersenzo.nl/build_bind_and_fly

Het zijn geen top producten, maar ik vertrouw ze iets meer dan de Eachine rommel.

Ik adviseer mensen nog steeds om een tweedehandsje te kopen.
Vaak zitten daar wat beter onderdelen op en is al gebouwd voor je.

Maar het kost geld deze hobby… zwaar geld! Alles kan en gaat kapot.
Je gaat crashen, en hard ook soms. Dus zorg dat onderdelen goed verkrijgbaar zijn.

Eens met allemaal maar vind het idee van Mies niet slecht :wink:

Voor weinig geld heb je een goede degelijke quad. Je hebt dan nog een zender en ontvanger, lipo’s en lader, FPV set nodig en je bent klaar.

Dan zie je al dat 200-300 euro niet realistisch is…je zal moeten investeren in een goede zender en ontvanger, de lader en lipo’s en de fpv set. Het is net als je een huis koopt…daar moeten ook meubels en bijvoorbeeld een keuken en badkamer in…dus daar moet je geld voor uittrekken maar het gaat wel jaren mee.

Prima quad ( ik heb er 2 van ) ( ook geen aandelen in Ron)

Bedankt voor jullie reacties en tips.
Ik merk dat ik nog veel moet uitzoeken en nog niet klaar ben voor de echte racing drone, omdat er idd meer bij komt kijken.
Het was voor mij een vraag en afweging voor een volgende drone dan die ik nu heb (Mini drone). Ook moet ik nog veel oefenen voordat ik een racing drone koop of zelf samenstel. Vendetta zou ik wel graag willen in de toekomst of iets vergelijkbaars.

Nu zit ik te kijken voor een transmitter zodat ik alvast kan oefenen met de Aerofly RC7 op de pc. Spel had ik al, alleen geen controller/transmitter.

Op banggood kwam ik deze adapter tegen die vrijwel met de meeste transmitters verbonden kunnen worden:

Dus dacht ik bijv. een RadioLink AT9 bestellen voor +/- 50 euro samen met de adapter dan kan ik alvast oefenen thuis.

Daarna kwam ik dit tegen voor 150 euro meerprijs; http://www.banggood.com/Pluto-X2_5250-Frame-ComboRadioLink-AT9-Transmitter-CC3D-10A-ESC-RTF-p-977159.html

Ik ben bang dat jullie geen voorstander van zijn denk ik omdat jullie wat gevorderd zijn en ook degelijkere producten hebben, maar zou het de moeite waard kunnen zijn voor me om dit te bestellen of kan ik beste alleen een transmitter bestellen voor nu?

Zou ik deze later ook kunnen uitbreiden met bijv fpv en/of andere onderdelen?

Oefenen is altijd goed…maar zonde om 50 euro te besteden terwijl je dat geld ook bij kan leggen bij een echte zender die je ook echt gaat gebruiken :slight_smile:

Mijn keuze zou zijn :

1 - FrSky 2.4GHz ACCST TARANIS X9D PLUS In nl bij shops te krijgen rond de 200 euro.

Budget :

2 - Turnigy TGY-i10 10ch 2.4GHz Digital Proportional RC System with Telemetry rond de 165 euries
3- Turnigy 9XR PRO Radio Transmitter Mode 2 en dan een losse module ( rond de 130 eur kom je dan uit)

Dan die pluto…tja natuurlijk leuk om te oefenen en voor die 150 ga je er vast wel lol aan beleven maar inderdaad…geen voorstander hier ha ha. Verder ziet dat ding er ontzettend breekbaar uit met die flinter dunne armpjes. Een goede crash en je hebt er 3 lijkt mij :wink:

En heel lang moeten wachten op reserveonderdelen uit China :x. Ikzelf heb via marktplaats een Turnigy 9xr zender op de kop weten te tikken voor 100 incl DJT module. Goedkope kabel van Mediamarkt erbij en kan oefenen op de pc met Freerider. Baal achteraf stiekem wel beetje dat ik niet direct een Taranis heb besteld. Is ook een kwestie van mazzel hebben natuurlijk. Ik had geen haast en nam overal de tijd voor. Gezien de kwaliteit van de spullen geen spijt van gehad. Is natuurlijk helemaal aan jou. Denk dat je zelf eigenlijk de keuze al hebt gemaakt door kant en klare quad te kopen. Hou ons op hoogte van de bouw.

heb overigens zelf ook nog zo’n FlySky/Turnigy liggen. Met zo’n module werkt het uitstekend. Alleen geen telemetry, al gebruik ik dat nu met m’n Taranis ook niet echt :stuck_out_tongue: Wil nog proberen of ik de FlySky i.c.m. de Taranis als trainer kan gebruiken anders doe ik 'm weg.

Wou toch even toevoegen dat de Quanum diy v2 pro wel een goed alternatief is ik vlieg er nog steeds mee en heb al een paar keer de nadere brillen geprobeerd maar dat beeld is zo klein :stuck_out_tongue:

Ook zou ik de esc’s van walter zijn lijst updaten naar de XM versie 3 euro duurder maar wel de f396 chip waardoor deze sneller zijn, beter draaien op hoge kv motoren en niet opgaan in smoke mocht je ooit over willen op multishot.

Verder zal je toch echt tussen de 600 en de 1000 euro kwijt zijn voor een instap set voor fpv, ik heb zelf goedkoper geprobeerd door overal een paar euro op te besparen en dat licht bijna allemaal al in de prullenbak (behalve bril en motoren dys be1806 zijn super voor 180 quad)

Ben ondertussen 2 maanden bezig in de hobby en het is het dubbel en dwars waard om in eerste instantie wat meer uit te geven bespaard je een hoop gezeik en rook (maar je leert er wel super veel van en bent uiteindelijk duurder uit als dat je het in een keer goed doet)

suc6!

Hallo Walter,

Is je lijst 2.0 al af?[emoji3]

Ik heb je lijst eens opgeteld en kom op ongeveer 200,- voor alleen de drone race klaar.
Als je de vortex pro van 499 er tegen over zet wat is er dan anders of ontbreekt er dan?
Ik snap dat zij er ook winst op willen maken maar 300 is wel een bak geld.

Grtz

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Dan vergeet je voor het gemak even de assemblagekosten? Spul uit China mist ook de btw en import, dus daar zit ook nog een verschil. En naast ImmersionRC moet ook de webshop nog een beetje marge pakken.

Morgen zal ik de nieuwe lijst maken. Daarin o.a. iets zwaardere motoren, snellere esc’s en alternatieve frames.

ik zweer ook bij die Quanum bril, zou deze ook niet gauw voor een fatshark gaan verruilen denk ik, zit prima en beeld is goed. Die gast van RCmodelreviews loopt erover te klagen dat de fresnellenzen voor zijn scherpte niet werken maar voor mij is het geen probleem(ik heb ook geen bril nodig) zou eventueel een upgrade overwegen naar een bril met beter scherm en een betere bouwkwaliteit al dan niet zelfbouw maar vooralsnog voldoet hij prima

Maar ik denk wel dat je met 2e hands en geduld best wat geld kunt besparen, mijn eerste quad was 2e hands 238 euro, blackout replica met t-motors mn2204 met dys 20a esc naze, verder 4 accu’s een hele berg frame spares en een hitec x1 pro lader. Daarna eerst een meuk fpv set gekocht die laat ik even buiten beschouwing net als de turnigy 9x die ik ook niet meer gebruik. Als je bij zo’n 2e hands nog een taranis koopt a 250, en een quanum bril voor 50 euro. en dan een oude immersionset voor 100 euro 2e hands en een losse camera voor 40 euro zit je aan de 680 euro.

Als ik nu kijk wat ik nodig had om voor het eerst LoS te vliegen dan was het die 238 euro plus 50 voor de turnigy 9x plus 3 euro voor wat batterijen voor in de turnigy :geek:, daarna kocht ik een goedkope 2e hands fpv setup met metalen behuizing camera en boscam vtx en vrx voor ik dacht 50 of 60 euro. Deze gebruikte ik op een fotostatief wat ik had liggen i.c.m. met een oude phillips lcdtv(die eigenlijk veel te zwaar hiervoor was) verder nam ik een jumpstarter mee voor de stroom die gekoppeld was aan een 12v naar 230v converter die ik ook al had liggen. Ofwel fpv vliegen voor 350 euro

Mooie tips en aanvullingen allemaal.

Even voor de goede orde, als je FPV-gear gaat kopen. Koop dan alsjeblieft 5.8Ghz, 25mw zendvermogen en met Race Band frequenties.

Het begint behoorlijk vervelend te worden als mensen mee willen vliegen en geen Race Band hebben terwijl de meeste er wel op ingetuned zijn.

Bovendien is een hoger zendvermogen niet nodig op een gemiddeld veldje. Alleen als je om veel bomen wilt vliegen is 200mw wel prettig maar weer storend voor je mede vliegers met 25mw. Bovendien niet toegestaan in Nederland en ben nu zelf een beetje huiverig geworden voor de politie…(vorige week blijkbaar op een lijst gezet bij KLPD dienst Luchtvaart)

Wat voor een lijst ben je op gezet dan?