Uitgaan van je eigen ervaring…
Uiteindelijk ga je last krijgen van een voltage drop. Die treed voornamelijk in bij punch outs. Dan knalt het voltage in eens omlaag. Als die onder de 3.0/3.3V komt, kan je lipo beschadigd raken. Als je nog niet veel vol in het gas zit en je vliegt meer dan 3 minuten zonder problemen op een 1300, dan zou dat voldoende moeten zijn. Zit je veel vol in het gas en heb je snel last van een voltage drop, dan zou je richting een 1500 kunnen gaan kijken. Nadeel is dat een 1500 iets zwaarder is en je dus uiteindelijk minder wendbaar bent.
Maar aangezien je net begonnen bent. Zul je daar nog weinig van merken en waarschijnlijk nog niet de hele tijd vol in het gas zitten.
Daarom merk je nu dus zelf ook nog niet zoveel verschil tussen beide.
Maar het is ook weer afhankelijk van het gewicht van je setup. Heb je een wat zwaardere setup, dan zullen je motoren en ESC’s wat harder moeten werken, waardoor je meer Ampere trekt en dus een zwaardere lipo nodig hebt om het langer uit te houden.
Je ziet dat veel piloten met een 1300 lipo vliegen op een wat lichtere quad om ze meer wendbaar te zijn. Minder log vliegen.
Daarin is ook weer verschil tussen freestyle vliegen en racen. Bij het racen hoeft je quad het maar 3 tot 5 rondjes vol te houden.
Daar zie je ook dat de quads zo licht mogelijk gebouwd worden met lichtere lipo’s zodat ze op volle snelheid toch heel wendbaar zijn.
Heel verhaal, maar uiteindelijk moet je gewoon op je eigen ervaring af gaan. Je gaat nog vele lipo’s kopen en verslijten. Bij elke aankoop stel je je eisen weer bij naar gelang je vliegervaring.