1300 of 1500 mah op mijn GEP210 mini quad?

Goedemorgen,

Ik ben zelf nog nieuw in het fpv racen, dus heb maar 2 verschillende accu’s bij mijn eerste build besteld.
1300 mAh 65C van Dinogy
1500 mAh 65C van Dinogy
Merk nu nog niet echt veel verschil tussen de 2, alleen kan ik natuurlijk langer vliegen met de 1500.

Ik wil namelijk meer accu’s gaan bestellen om langer te kunnen vliegen, maar welke moet ik dan bestellen?
Waar moet ik mijn keuze op baseren?
Wat past het beste bij mijn mini quad?

Thanks alvast!

grotere accu meer gewicht vlieg zelf met 1300 al kan je een 1500 daar wel op kwijt

Thanks voor je antwoord!

Heb je dan ook nog een bepaald merk waar je voorkeur naar uit gaat?
En dat C nummer, moet altijd zo hoog mogelijk toch?

Heb al een beetje rondgekeken op dit forum, maar twijfel nog tussen:
https://www.multirotorparts.nl/batteries.html of
Turnigy Graphene 1300mAh 4S 65C Lipo Pack w/XT60 (EU Warehouse)

Denk dat ik dan wat extra 1300 mah ga halen, dan blijft hij inderdaad een stuk lichter. (20g ofzo)

Uitgaan van je eigen ervaring…

Uiteindelijk ga je last krijgen van een voltage drop. Die treed voornamelijk in bij punch outs. Dan knalt het voltage in eens omlaag. Als die onder de 3.0/3.3V komt, kan je lipo beschadigd raken. Als je nog niet veel vol in het gas zit en je vliegt meer dan 3 minuten zonder problemen op een 1300, dan zou dat voldoende moeten zijn. Zit je veel vol in het gas en heb je snel last van een voltage drop, dan zou je richting een 1500 kunnen gaan kijken. Nadeel is dat een 1500 iets zwaarder is en je dus uiteindelijk minder wendbaar bent.
Maar aangezien je net begonnen bent. Zul je daar nog weinig van merken en waarschijnlijk nog niet de hele tijd vol in het gas zitten.
Daarom merk je nu dus zelf ook nog niet zoveel verschil tussen beide.

Maar het is ook weer afhankelijk van het gewicht van je setup. Heb je een wat zwaardere setup, dan zullen je motoren en ESC’s wat harder moeten werken, waardoor je meer Ampere trekt en dus een zwaardere lipo nodig hebt om het langer uit te houden.

Je ziet dat veel piloten met een 1300 lipo vliegen op een wat lichtere quad om ze meer wendbaar te zijn. Minder log vliegen.
Daarin is ook weer verschil tussen freestyle vliegen en racen. Bij het racen hoeft je quad het maar 3 tot 5 rondjes vol te houden.
Daar zie je ook dat de quads zo licht mogelijk gebouwd worden met lichtere lipo’s zodat ze op volle snelheid toch heel wendbaar zijn.

Heel verhaal, maar uiteindelijk moet je gewoon op je eigen ervaring af gaan. Je gaat nog vele lipo’s kopen en verslijten. Bij elke aankoop stel je je eisen weer bij naar gelang je vliegervaring.

Wat betreft die C-waarde… die zou ik zo hoog mogelijk aanhouden.
Het maximale wat je lipo kan geven is het aantal Ampere x de C-waarde.
(niet helemaal waar, aangezien dat de continue stroom is. Je hebt ook nog een ‘burst’ van ca. 10seconden)
Als voorbeeld: 1,3A x 65C = 84,5A Dat is ca. 21A per motor.
Je kunt vaak wel ergens in een tabel terugvinden hoeveel je motor+prop setup aan Ampere trekt.
Zorg dat de capaciteit van je lipo boven de maximale Amperage van je setup zit.
Dus wanneer je motor+prop maximaal 20A trekt bij vol gas, dan zit je met een 1300mAh met 65C wel goed (21A).
Let wel op dat de C-waarden op de lipo niet altijd even eerlijk zijn. Daar komt het weer neer op ervaring.

Goede lipo’s zijn op dit moment MRP, Bonka en SMC. Te koop bij Multirotorparts, Quadcoptersenzo en Quadcopterracing.

Hey Royce,

Thanks voor je antwoorden, duidelijk verhaal!

Dit is nu mijn setup:

• Eachine CCD 700tvl 148 Degree Camera Lens w/ 5.8G 200mW FPV Transmitter (is gisteren tijdens crash kapot gegaan, komt morgen een nieuwe binnen: Foxeer Arrow HS1190 600TVL met OSD)
  • GEPRC FPV GEP210 210MM Carbon Fiber Frame Kit Mini Quadcopter with PDB QAV250
  • DYS SE2205 2300KV 3-5S Racing Edition Brushless Motor for 180 210 220 FPV Racer
  • New DYS XM30A mini ESC Electronic Speed Controller For High KV Power
  • FrSky D4R-II 2.4G 4CH ACCST Telemetry Receiver Naked
  • Flip32 DOF10
  • Gemfan 5040 tri wing props

Hij weegt nu totaal: 346 gram, is dat veel of weinig voor een mini quad?
Hij is ook wel echt robuust, ben al een paar keer tijdens een loop vol op de grond in gecrashed. (pid stond verkeerd)

gewicht is netjes te noemen voor een dergelijk frame.

ik zelf vlieg met turnigy Graphenes van hobbyking puur wegens prijs.
ben geen accu waard hahaha rag ze helemaal naar de @$@#^% zeg maar.

tzt ga ik wel eens de bonka’s proberen voor de fun.
er zijn zoveel soorten en maten en iedereen is beter. en doen het beter. en bla bla

je begint net dus heel eerlijk nanotech 1300 Mah 45c - 90C (niet duur en je kan oefenen en slopen zonder dat je portemonnee leeg loopt)

Hier zie je dat jouw motor met een vergelijkbare HQ5040x3 prop zo’n 25A trekt.
Die 346gram is alleen zonder lipo neem ik aan? Of ook zonder actie cam?
Dan zit je ergens rond de 500/600 gram waarschijnlijk AUW (All Up Weight). Niet heel gek.
Ik vlieg met een vergelijkbare setup zo’n 2 tot 3 minuten met 1300’s. Afhankelijk van mijn vliegstijl.

Maar zoals Kris ook al zegt… je begint net.
Dan zou een goedkope Nanotech 45C ook al voldoende zijn.
In dezelfde tabel zie je dat je setup net meer dan 15A trekt bij 75% gas.
Dan zit je goed met je Nanotech’s. Je gaat er nog heel veel verslijten!
Uiteindelijk hebben ze altijd nog een burst dus een paar extra punch outs kunnen ze wel hebben.

Hij zit op 346 gram, zonder lipo en met fpv cam. Maak geen gebruik van een extra camera (zoals gopro oid)

Met mijn 1300 lipo weegt hij 490 gram, met de 1500 weegt hij 511.

Ik heb zelf een imax b6ac om mijn lipo’s op te laden samen met een paralel bordje.
Maar ik kan die 1300 en 1500 niet tegelijk opladen of wel? Aangezien ik het mah moet aangeven aan het begin van het laden.

Zal ik dan gewoon extra 1500 en extra 1300 kopen?
Of beter bij één mah blijven?

Ik doe het wel liever altijd meteen goed haha, geef liever wat meer uit dat alles dan goed werkt.
Ben ook een beetje klaar met die Chinese websites waar je dan 2-3 weken moet wachten en daarna maar moet hopen dat je geen invoerkosten moet betalen. Uiteindelijk scheelt het vaak maar een paar euro als je het in NL besteld.
(of hebben jullie een webshop die goedkope verkoopt, binnen nederland?)

Bij Hobbyking EU gaat het vrij snel. Lipo’s zijn meestal binnen 2 dagen in huis.

Maar als je meteen goed wilt beginnen, waarom niet denk ik dan!
Aangezien je een vrij lichte setup hebt, kun je rustig voor 1300 65C lipo’s gaan.
Dan voor MRP, Bonka of SMC’s. Ik heb de SMC’s net in huis, nog niet kunnen testen.
Maar o.a. Steele is er zeer lovend over. Ik vind de Bonka’s net wat minder last hebben van voltage drop dan de MRP’s.
Dus in vergelijking met de prijs zou ik dan voor de Bonka’s gaan.

Thanks voor jullie hulp!

Ik ga meteen wat 1300 bonka’s bestellen :smiley: